0

مقدمه برنامه‌ریزی هلدینگ

شیوه‌های هدایت و کنترل

هلدینگ‌ها معمولاً با روش‌ها و ابزارهای مختلف شرکت‌های تابعه را هدایت و کنترل می‌کند:

۱) کنترل مالی،

۲) برنامه ریزی استراتژیک،

۳) کنترل استراتژیک.

طراحی استراتژی

برای طراحی استراتژی در سطح هلدینگ باید به دو سوال اساسی پاسخ داده شود:

۱) چه کسب و کاری باید دنبال شود و چرا؟

۲) چه نوع ساختار تشکیلاتی، فرآیندهای مدیریتی و فلسفهای میتواند متضمن عملکرد قابل ملاحظه شرکتهای تابعه (واحدهای تجاری استراتژیک) شود؟

هم‌افزایی و استراتژی پورتفولیو

در تجزیه تحلیل استراتژی هلدینگ به دو سوال اخیر؛ با در نظر گرفتن هم‌افزایی‌های احتمالی بین کسب و کارها، پاسخ میدهند.

این استراتژی چگونگی تخصیص منابع و نحوه مدیریت قابلیتها و فعالیتها را در پورتفوی کسب و کار نشان میدهد.

در حقیقت اگر تجزیه تحلیل پورتفولیو (استراتژی پورتفولیو) با ملاحظات هم‌افزایی بین کسب و کارها انجام شود، میتوان آن را استراتژی هلدینگ نام نهاد.

ضرورت طراحی فرایندهای استراتژیک درسازمانهای هلدینگ

ماهیت وجودی سازمانهای هلدینگ ایجاد ارزشی مازاد بر مجموع ارزش تک تک واحدها و فرایندهای آن (هم افزایی) است. چرا که در غیر این صورت، با منحل کردن هلدینگ انتظار می‌رود عملکرد واحدهای تابعه بهبود یابد.

فرایندهای استراتژیک در سازمانهای هلدینگ

۱) فرایندهای حوزه کارآفرینی،

۲) فرایندهای حوزه بین کسب و کار،

۳) فرایندهای حوزه مالی،

۴) فرایندهای حوزه پشتیبانی،

۵) فرایندهای حوزه مشتری.

فرآیندهای حوزه کارآفرینی

حوزه کارآفرینیایجاد ارزش افزوده از طریق نوآوری در آن حکم فرماست.

 

فرآیندهای این حوزه عبارتند از:

۱) نوآوری و طرح ایده‌های جدید،

۲) ایجاد طرح،

۳) مطالعات فنی و تکنولوژی،

۴) مطالعات اقتصادی،

۵) پشتیبانی و جذب و تخصیص منابع مالی تا به بهره برداری رسیدن طرح،

۶) سازماندهی،

۷) برنامه‌ریزی،

۸) کنترل،

۹) نظارت.

فرآیندهای حوزه بین کسب و کار

حوزه بین کسب و کار: تعاملات بین واحدی در آن حکم فرماست.

فرآیندهای این حوزه عبارتند از:

۱) الگوبرداری،

۲) تقویت همکاری در زنجیره تامین،

۳) مدیریت ادغام و مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات،

۴) فروش بین واحدی،

۵) مدیریت دانش،

۶) مدیریت برند.

فرآیندهای حوزه مالی

حوزه مالی: مباحث پولی، مدیریت مالی و مهندسی‌مالی را در بر می‌گیرد.

فرآیندهای این حوزه عبارتند از:

۱) مدیریت سرمایه گذاری،

۲) مدیریت مالی،

۳) مدیریت ریسک و مدیریت سبد سهام.

فرآیندهای حوزه پشتیبانی

حوزه پشتیبانی: پشتیبانی یکپارچه از واحدها و فرآیندهای سازمان را مد نظر دارد.

فرآیندهای این حوزه عبارتند از:

۱) مدیریت حقوقی،

۲) مدیریت اداری و منابع انسانی،

۳) مدیریت برنامه ریزی و مدیریت تحقیق و توسعه.

فرآیندهای حوزه مشتری

حوزه مشتری: فرآیندهای ارزش آفرینی که خروجی آنها مستقیماً به مشتری بر می‌گردد را مد نظر دارد.

فرآیندهای این حوزه عبارتند از:

۱)  انتخاب،

۲) جذب،

۳) حفظ و رشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://osmirza.ir/?p=1313
اشتراک گذاری:
saeed sartipi وبسایت شخصی
در سال 1346 در تهران متولد شده، تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی در سال 1370 در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته ریاضی کاربردی با گرایش کامپیوتر به خاتمه رسانده است. در سال 1372 از دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران در رشته مهندسی صنایع با گرایش و مدیریت سیستم و بهره وری فارغ التحصیل شده است. از جمله سوابق کاری ایشان تدریس علوم ریاضی، کامپیوتر و مدیریت در دانشگاه‌های آزاد اسلامی، دانشگاه افسری ارتش جمهوری اسلامی(امام علی (ع)) و دانشگاه پیام نور تهران را می‌توان نام برد. برنامه نویسی، تحلیل سیستم، مدیریت پروژه‌های متعدد، مدیریت واحدهای مهندسی صنایع ، تحقیق و توسعه و اطلاعات مدیریت در کارخانجات، شرکت‌های بازرگانی و موسسات مالی از جمله سوابق کاری ایشان بوده است. انجام پروژه‌های تعالی سازمانی (با مدل EFQM)، سیستم مدیریت کیفیت ISO 9000 و سایر سیستم‌های نوین مدیریت در رزومه کاری ایشان وجود دارد.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد مقدمه برنامه‌ریزی هلدینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.